19 Μαΐου 2015

200 άρθρα για την προστασία

Μικρή επετειακή ανασκόπηση τριάμισι χρόνων συνεργασίας, με συμβουλές για μια ασφαλέστερη καθημερινότητα με λιγότερες απώλειες και ανθρώπινο πόνο …
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 19 Μαΐου 2015 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-200)

Όταν στις 21 Ιανουαρίου 2011 δημοσιευόταν στα Χανιώτικα Νέα το πρώτο μου άρθρο στη στήλη «Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα», δεν φανταζόμουν, αγαπητοί αναγνώστες, ότι θα έφτανα σήμερα να δω δημοσιευμένο και το 200στό! Ας είναι καλά ο και μετέπειτα καλός φίλος Βαγγέλης Κακατσάκης που μου το πρότεινε. Και φυσικά ο εκδότης των ΧΝ Γιάννης Γαρεδάκης που αποδέχτηκε την πρόταση του Βαγγέλη και έκτοτε φιλοξενεί τα άρθρα μου στην καλύτερη ελληνική εφημερίδα. Ανά 15νθήμερο αρχικά, και σε εβδομαδιαία βάση στη συνέχεια, προσπαθώ από αυτήν εδώ τη στήλη να περάσω ορισμένα μηνύματα και ιδέες για να γίνει η ζωή μας καλύτερη και ασφαλέστερη.

Εκείνο το πρώτο άρθρο ήταν αφιερωμένο στο 112, τον ευρωπαϊκό αριθμό επειγόντων. Λειτουργεί σε όλη την Ευρώπη από σταθερά και κινητά τηλέφωνα και μπορείτε να τον καλέσετε για βοήθεια όταν κινδυνεύει ζωή ή περιουσία - όχι όμως για πλάκα, ούτε για να δοκιμάσετε το κινητό σας … Σε λίγο, όταν θα ολοκληρωθεί το έργο εκσυγχρονισμού που συγχρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, θα λειτουργεί καλύτερα και στην Ελλάδα, αντικαθιστώντας τους επιμέρους αριθμούς επειγόντων, το 100 (Αστυνομία), το 166 (ΕΚΑΒ - ασθενοφόρα), το 199 (Πυροσβεστική) και το 108 (Λιμενικό).

Ακολούθησαν άρθρα για τις μικρές καταστροφές της καθημερινότητας όπως τα καρδιακά και τα εγκεφαλικά. Αλλά και για τις μεγάλες καταστροφές όπως οι σεισμοί και οι πλημμύρες. Όλα τα άρθρα επικεντρώθηκαν στην πρόληψη και στην ενημέρωση. Επιστρατεύτηκαν ακόμη και κρητικές μαντινάδες για να τονιστεί ότι «Απ’ τση πλημμύρες, τση φωθιές λίγοι πάνε χαράμι, οι πιο πολλοί απ’ την καρδιά πεθαίνουν μάνι-μάνι!». Πράγματι, οι στατιστικές το επιβεβαιώνουν χρόνος μπαίνει-χρόνος βγαίνει. Μας σκοτώνει το τσιγάρο, η διατροφή μας, η έλλειψη άσκησης, το άγχος. Και οι απροσεξίες μας στο τιμόνι, στα μαστορέματα, στο κολύμπι, στην ψυχαγωγία.

Σε όλα τα άρθρα υπήρχε ένας κοινός παρανομαστής - η πρόληψη. Το είπαμε με στίχους: «Ο έξυπνος δεν είναι αυτός που κάνει το γενναίο, αλλά εκείνος που θωρεί μην τύχει το μοιραίο». Το είπαμε και στο πλαίσιο της συστημικής ανάλυσης της διαδικασίας προστασίας των πολιτών από ατυχήματα και καταστροφές. Γιατί από την εμπειρία μου όταν υπηρετούσα στη Μονάδα Πολιτικής Προστασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπου ασχολήθηκα εκτεταμένα με τις καταστροφές, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι η πρόληψη είναι η κατ’ εξοχήν έκφραση του homo sapiens, του «λογικού», του «έμφρονος» ανθρώπου, όπως θέλουμε να θεωρούμε τους εαυτούς μας.

Υπήρχαν βέβαια και πρακτικές συμβουλές. Για την αντιμετώπιση των μικρών ατυχημάτων στις καλοκαιρινές διακοπές. Για την αξία της προσφοράς των εθελοντών. Για τους κινδύνους που καιροφυλακτούν στο διαδίκτυο. Για τον παγκόσμιο πόλεμο της ανθρωπότητας εναντίον των μικροβίων. Για την έγκαιρη διάγνωση του εγκεφαλικού επεισοδίου. Για τα τροχαία αλλά και για την προστασία κατά την ελαιοσυγκομιδή. Μα και για τους επικίνδυνους πολιτικούς … Διοικείν εστί προβλέπειν.

Στα τριάμισι αυτά χρόνια της στήλης, ένοιωσα χαρές αλλά και μεγάλες λύπες. Χαρές όταν διαβάζω για πρωτοβουλίες πολιτών και φορέων για την ενίσχυση της πρόληψης. Για την εκπαίδευση μαθητών και εθελοντών στην προστασία από τις απειλές της καθημερινότητας. Και λύπες όταν διαβάζω για νέους ανθρώπους που σκοτώνονται ή μένουν σακάτηδες επειδή δεν φορούσαν κράνος ή επειδή έπιασαν το τιμόνι μεθυσμένοι.

Βέβαια, μια στιγμή με συγκλόνισε συθέμελα. Εκείνο το πρωινό του Δεκέμβρη του 2012 όταν ένας φίλος μου τηλεφώνησε στις Βρυξέλλες για να μου αναγγείλει το τραγικό δυστύχημα που κόστισε τη ζωή στον καλό φίλο Δημήτρη Βουρβαχάκη. Στο Δημήτρη και στην καταπληκτική δουλειά που είχε κάνει στο ΕΚΑΒ Κρήτης είχα αφιερώσει κάποια άρθρα. Και είχαμε οργανώσει μαζί με την Περιφέρεια Κρήτης τον πρώτο εορτασμό της ημέρας του 112 στις 11 Φεβρουαρίου του 2012 στο Ηράκλειο. Ας είναι ελαφρύ το χώμα που σε σκεπάζει Δημήτρη! Η παρακαταθήκη που άφησες στη Κρήτη θα μας οδηγεί πάντα στον αγώνα μας για λιγότερους νεκρούς, λιγότερους τραυματίες, λιγότερο πόνο …

Θα κατορθώσουμε άραγε να εκμηδενίσουμε τα καθημερινά ατυχήματα στο νησί μας; Θα πετύχουμε να υλοποιήσουμε το όνειρο για μια «Ασφαλή Κρήτη» όπως το είχαμε προτείνει ο Δημήτρης και μερικοί άλλοι παθιασμένοι με την προστασία και την πρόληψη στον πρώτο εκλεγμένο περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη;

Η εκστρατεία ανακοινώθηκε το Φεβρουάριο του 2012 με πρώτο στόχο τα τροχαία. Προβλέπονταν όμως και άλλα βήματα. Κατ' αρχάς η κινητοποίηση της τουριστικής βιομηχανίας του νησιού για την ενημέρωση των ξένων επισκεπτών σχετικά με τους κινδύνους που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν αν δεν λάβουν ορισμένες προφυλάξεις. Προφυλάξεις στην οδήγηση. Αποφυγή της κολύμβησης με γεμάτο στομάχι σε άγνωστα νερά. Προσοχή στις εκδρομές στις κρητικές μαδάρες χωρίς να έχουν ληφθεί οι απαραίτητες προφυλάξεις. Δυστυχώς, η κρίση άλλαξε τις προτεραιότητες και αυτή η φάση δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Όπως και οι επόμενες … Όμως, η ειδησεογραφία με τους τουρίστες που πνίγονται ή χάνονται στα κρητικά βουνά μας θυμίζει δυστυχώς ότι ήταν και παραμένει αναγκαία!

Θα συνεχίσουμε και στο μέλλον αγαπητοί αναγνώστες να επαναλαμβάνουμε τα αυτονόητα, Μέχρι που οι σημερινοί μαθητές να ενηλικιωθούν και να εφαρμόσουν στην πράξη τις συμβουλές για πρόληψη και προστασία. Μέχρι που οι οδηγοί να συνετιστούν και να οδηγούν προσεκτικά στον ΒΟΑΚ που όπως φαίνεται δεν θα αναβαθμιστεί ριζικά στο άμεσο μέλλον. Μέχρι που όλη η Κρήτη να ακολουθήσει το παράδειγμα του χωριού Σκοτεινό στο Ηράκλειο όπου κανένας κάτοικος δεν καπνίζει! Μέχρι που όλοι οι μοτοσυκλετιστές να φορούν σωστά το κράνος τους. Μέχρι, μέχρι …

Μέχρι που όλοι μας να καταλάβουμε ότι «Οι κουζουλάδες μας μαθές και οι απροσεξίες, μισερεμούς μας φέρνουνε, θανάτους, τραγωδίες!»

18 Μαΐου 2015

Τι κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την παιδεία

Αν θέλουμε η Ελλάδα να συμμετέχει ισότιμα στην Ευρώπη του 2020 θα πρέπει να ασχοληθούμε σοβαρά με τον ανασχεδιασμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο
(Δημοσιεύτηκε στο ιστολόγιο του FortuneGreece.com στις 18 Μαΐου 2015 - Ευρωπαϊκή Ένωση και Καθημερινότητα-10)

Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει ούτε αποκλειστική ούτε συντρέχουσα αρμοδιότητα στον τομέα της παιδείας. Σύμφωνα με τη Συνθήκη μπορεί απλώς «να αναλαμβάνει δράσεις για να υποστηρίζει, να συντονίζει ή να συμπληρώνει τη δράση των κρατών μελών». Ωστόσο, η δράση αυτή πρέπει να συμβάλλει στην ανάπτυξη παιδείας υψηλού επιπέδου στοχεύοντας στην ανάπτυξη της ευρωπαϊκής διάστασης της παιδείας, ιδίως μέσω της εκμάθησης και της διάδοσης των γλωσσών των κρατών μελών, στη στήριξη της κινητικότητας φοιτητών και εκπαιδευτικών, και τέλος στην ανταλλαγή πληροφοριών και εμπειριών για τα κοινά προβλήματα των εκπαιδευτικών συστημάτων των κρατών μελών.

Πολυγλωσσία το κλειδί για μια πετυχημένη σταδιοδρομία
Μια θεμελιώδης αρχή της Ένωσης είναι η ελεύθερη διακίνηση αγαθών, προσώπων, υπηρεσιών και κεφαλαίων. Γι' αυτό και η γνώση ξένων γλωσσών αποτελεί απαραίτητο εφόδιο αν κάποιος σχεδιάζει να ψάξει για δουλειά στο εξωτερικό. Πράγματι, με κάθε επιπλέον γλώσσα που γνωρίζει κάποιος η αγορά εργασίας στην οποία μπορεί να απασχοληθεί διευρύνεται. Ταυτόχρονα όμως διευρύνονται και οι επαγγελματικές προοπτικές στην ίδια του τη χώρα.

Και φυσικά δεν μιλούμε μόνο για τον τουρισμό, που πολλοί έχουν χαρακτηρίσει ως την βαριά βιομηχανία της Ελλάδας. Όλες οι επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό ή οι εταιρείες που προσφέρουν υπηρεσίες στο εξωτερικό ενώ είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα χρειάζονται πολύγλωσσους υπαλλήλους. Αυτό επιβεβαιώθηκε και από μια έρευνα που διεξήγαγε πέρσι το Πανεπιστήμιο Πειραιώς με αφορμή το Συνέδριο για «Το μέλλον των γλωσσικών επαγγελμάτων» που διοργανώθηκε στον Πειραιά τον περασμένο Νοέμβριο σε συνεργασία με το Γραφείο Αθηνών της Γενικής Διεύθυνσης Μετάφρασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Βέβαια, το 55% των επιχειρήσεων που απάντησαν στην έρευνα δήλωσαν ότι θέλουν οι υπάλληλοι τους να μιλούν, να διαβάζουν και να γράφουν αγγλικά. Αλλά 18% δήλωσαν ότι θέλουν αγγλικά και γαλλικά, 17% αγγλικά και γερμανικά ενώ άλλοι επιθυμούν οι υπάλληλοι τους να γνωρίζουν αγγλικά και αραβικά (3%), αγγλικά και τουρκικά (3%), αγγλικά, γαλλικά και ισπανικά (3%) αλλά και άλλες «εξωτικές» γλώσσες όπως ρουμανικά ή κορεατικά.

Για να συμβάλλει στην βελτίωση των γλωσσικών δεξιοτήτων των νέων η Ένωση προωθεί στο πλαίσιο του γνωστού προγράμματος Erasmus+ τις ανταλλαγές φοιτητών και σπουδαστών που επιθυμούν να παρακολουθήσουν μιαν ολόκληρη ακαδημαϊκή χρονιά σε πανεπιστήμιο μιας άλλης ευρωπαϊκής χώρας. Προωθεί επίσης την πρακτική άσκηση νέων εργαζόμενων σε άλλες χώρες της Ένωσης στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος. Και παρόλο που δεν αποτελεί μέρος του ενωσιακού κεκτημένου, η Ένωση υποστηρίζει την διαδικασία της Μπολόνια στο πλαίσιο της οποίας τα συμμετέχοντα κράτη αναγνωρίζουν τα μαθήματα που διδάσκονται για ένα εξάμηνο ή έναν χρόνο όσοι φοιτούν σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού.

Η στρατηγική Ευρώπη 2020 και η παιδεία

Όμως η Ένωση δεν σταματά εκεί. Το Μάρτιο του 2010 η Επιτροπή κατ' επιταγή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ανακοίνωσε την «Στρατηγική Ευρώπη 2020» που αποβλέπει στη μετατροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε μια έξυπνη, διατηρήσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη. Η στρατηγική αυτή υλοποιείται έκτοτε με μια σειρά από εμβληματικές πρωτοβουλίες αλλά και με στενή παρακολούθηση των επιδόσεων των κρατών μελών στο πλαίσιο της διαδικασίας του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.

Μάλιστα, στο πλαίσιο της εμβληματικής πρωτοβουλίας «Νεολαία σε κίνηση» τα κράτη μέλη δεσμεύτηκαν α) να διασφαλίσουν επαρκείς επενδύσεις σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης και κατάρτισης (από το προσχολικό ως το τριτοβάθμιο), β) να βελτιώσουν τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα με στόχο να περιορίσουν την πρόωρη αποχώρηση από το σχολείο, και γ) να θεσπίσουν εθνικά πλαίσια δεξιοτήτων προσαρμόζοντας καλύτερα τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα στις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Το 2012 η Επιτροπή δημοσίευσε μια ανακοίνωση με τίτλο «Ανασχεδιασμός της εκπαίδευσης: επενδύοντας στις δεξιότητες για καλύτερα κοινωνικοοικονομικά αποτελέσματα». Οι κυριότερες προβλέψεις της εν λόγω ανακοίνωσης περιλαμβάνουν α) την απόκτηση των κατάλληλων δεξιοτήτων με στόχο την απασχόληση, β) την προώθηση νέων τρόπων διδασκαλίας και μάθησης και τέλος γ) την διερεύνηση νέων προσεγγίσεων όσον αφορά τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης και την ανάπτυξη συνεργασιών με τον ιδιωτικό τομέα.

Προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι οι δάσκαλοι και αλλά και οι μαθητές θα πρέπει να αποκτήσουν εγκάρσιες δεξιότητες. δηλαδή να γνωρίζουν την χρήση των εργαλείων πληροφορικής αλλά να μπορούν επίσης να στήσουν και να διαχειριστούν ένα έργο - να έχουν δηλαδή και επιχειρηματικές δεξιότητες (προγραμματισμός, κοστολόγηση και προϋπολογισμός, διαχείριση έργου, έλεγχος ποιότητας, συντονισμός προσωπικού, σύνταξη παρουσιάσεων και εκθέσεων, κλπ.).

Παράλληλα, θα πρέπει να ενισχυθούν οι δεξιότητες που σχετίζονται με τις θετικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά. Πρόκειται για δεξιότητες απαραίτητες για την έξυπνη οικονομία υψηλής τεχνολογίας που είναι ο στόχος της Ευρώπης 2020. Επίσης, θα πρέπει να ενισχυθεί και η εκμάθηση ξένων γλωσσών. Σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί, το 2020 σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης το 50% των μαθητών 15 ετών θα πρέπει να γνωρίζει καλά μια πρώτη ξένη γλώσσα (αντί για το 42% που ήταν το 2012) και το 75% των μαθητών γυμνασίου θα πρέπει να διδάσκεται και μια δεύτερη ξένη γλώσσα (αντί για το 61% το 2012).

Τέλος, τα κράτη μέλη θα πρέπει να δημιουργήσουν συστήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και πρακτικής άσκησης καθώς και συστήματα αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων και των δεξιοτήτων. Ιδιαίτερη σημασία θα πρέπει να δοθεί επίσης στην πρόσβαση σε ανοικτούς εκπαιδευτικούς πόρους μέσω διαδικτύου αλλά και στην ενίσχυση της μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών. Στόχος είναι το 2020 οι εκπαιδευτικοί να είναι καλά καταρτισμένοι, δραστήριοι και να εμφορούνται από με επιχειρηματικό πνεύμα. Τα κράτη μέλη θα πρέπει επίσης να ξεκινήσουν έναν ευρύ διάλογο για τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης προβλέποντας ενδεχομένως και την σύναψη εταιρικών σχέσεων με τη μορφή συμπράξεων δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, ιδίως την συνεργασία των ανώτατων και ανώτερων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με επιχειρήσεις.

Πόσα από αυτά θα υλοποιηθούν άραγε και στην Ελλάδα;

Γνωμικά - Παροιμίες